ideetjes en tips

Lezen is leuk!

Fundels Logo
https://www.fundels.com/corona/



Een verhaal op kindermaat


Zo wassen we onze handen

stappenplan handen wassen - Google Zoeken



Structuurkaarten

Hoe werken ouders samen met hun kind aan structuur?

  • Denk samen na over jullie dagindeling: wat staat er vandaag op het programma en wanneer?
  • Spreek af wat jullie samen doen, en wat alleen.
  • Pas indien mogelijk de dagindeling van de school toe en plan de dag in 7 blokken: voormiddag deel 1, voormiddag pauze, voormiddag deel 2, middag, namiddag deel 1, namiddag pauze, namiddag deel 2. Plan activiteiten zoals eten, spelen, taken maken, speeltijd, schermtijd, lezen … in.
  • Krijgt jouw kind schooltaken waarbij het hulp nodig heeft? Organiseer wat haalbaar is. Niet het aantal uren is in deze uitzonderlijke situatie het belangrijkst, wel regelmatig de leerstof herhalen.
  • Probeer elke dag dezelfde structuur aan te houden. Zo weet je kind wat er verwacht wordt en kan het beter wennen aan de nieuwe situatie thuis.
  • Kan je zelf je werk in blokken indelen? Stem jouw werktijd en de taken van je kind op elkaar af. Pauzeren kan samen, opnieuw aan de slag gaan ook.
  • Sta als ouder open voor feedback van je kind. Wat lukt, wat niet? Pas de dagindeling aan indien nodig.
  • Geef je kind een compliment wanneer het goed bezig is. Moedig het extra aan wanneer het moeizaam gaat.
  • Wees mild. Verwacht als ouder geen perfectie. Er zullen altijd dingen zijn die moeilijker lopen

Via deze link kan je aan de slag met de structuurkaarten